10.jpg

Ajankohtaista

Yritysyhteistyö päivittää opettajan ammattitaitoa ja laajentaa opiskelijan työelämätaitoja

Kirjoittanut: Ammattiopisto Live | 23.5.2019 9:40

Scandic Hotel Kaisaniemen aamiaissalin ensimmäinen ruuhkasuma alkaa laantua kello yhdeksän aikoihin. Ammattiopisto Liven neljä Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen (TELMA) opiskelijaa ja kaksi opettajaa pyyhkivät pöytiä, lisäävät hedelmiä ja vihanneksia kulhoihin ja tarkistavat että salin yleisilme on siisti ja houkutteleva. Työskentely on osa kansainvälistä Erasmus+ -rahoitteista Pacetraining –hanketta, jossa autetaan osatyökykyisiä tutustumaan työtehtäviin aidoissa työkohteissa. Livessä hankkeen tavoitteena on mahdollistaa vaativan erityisen tuen opiskelijoille ammattialakohtaisten opintojen suorittaminen tuetusti ja ohjatusti sekä edistää opiskelijoiden ammatillisia valmiuksia räätälöityjen työtehtävien kautta.

Liven opiskelijat työskentelevät Scandicissa tiistaista torstaihin klo 8:00-12:00. Opiskelijat hoitavat kaikkia aamiaistarjoiluun liittyviä tehtäviä tuotteiden esillepanosta siistimiseen. Myös haastavammat tehtävät, kuten astianpesukoneen käyttö sekä juoma-automaatin ja kahvikoneen puhdistus kuuluvat työnkuvaan.

Ammatillinen erityisopettaja Sinikka Luomala ja projektissa työskentelevä Tiina Alkio kehuvat kilpaa Liven ja Scandicin yhteistyötä. – Täällä on ollut todella lämmin vastaanotto. Saamme tehdä työtehtäviä todella laajalla skaalalla ja oppia paljon tehtäviä, joita ei opi koulussa. Työ on nopeatahtista ja tehtäviä on paljon. Opiskelijoita muistutetaankin taukojen pitämisestä. Hotellin asiakkaat ovat kiitelleet työpanostamme ja olleet kiinnostuneita siitä ketä olemme, mistä tulemme ja mitä teemme, Luomala kertoo.

Konsepti on erittäin sopiva vaativaa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille, sillä samat tehtävät ja selkeä struktuuri toistuvat useampana peräkkäisenä päivänä viikossa. – Kun töihin tullaan kotoa eikä koulun kautta, tulee tunne oikeasta työnteosta. Tällä sekä tehdään työtä, että osallistetaan yhteiskuntaan, Luomala sanoo.

– Työpaikalla tapahtuva oppimisen idea on tarjota opiskelijoille oikeita kokemuksia työelämästä. Joskus varsinkin nuorilla saattaa olla epärealistisia ajatuksia osaamisestaan. Tällä opiskelumenetelmällä tunnistetaan osatyökykyisten taidot ja opiskelijoille konkretisoituu, millaisia töitä he voisivat tulevaisuudessa tehdä, Alkio kertoo.

Luomala ja Alkio toteavat, että työelämässä opiskelijoista näkee aivan erilaisen puolen. – Oppilaitosmaailmaan tietyllä tavalla kroonistuu. Työelämässä oma persoona näkyy eri tavalla. – Nuorten itsetunto kasvaa, kun he huomaavat osaavansa enemmän kuin ennakkoon itsestään uskoivat. Kaikkien opiskelijoiden ydinosaaminen on lisääntynyt ja opiskelijat ovat oppineet näkemään isompia kokonaisuuksia. Myös omatoimisuus on lisääntynyt, opettajat toteavat.

- Tämä on avartava mahdollisuus myös opettajalle, Luomala lisää. Opiskelijoiden työelämäjaksoilla on mahdollisuus myös oman ammattitaidon päivittäminen. Aidoissa työkohteissa näkee ja ymmärtää, missä bisness menee nykyään. Työelämäkokemuksen pohjalta osaa opettaa ja valmentaa opiskelijoita tämän päivän työskentelytapojen mukaisesti.

Aamiaisvastaava Suttasinee Weerissaranipit (Dixu) on kiitollinen liveläisten avusta. – Meillä on varsin pieni tiimi ja aamiaisaikaan pitää saada valmiiksi monta asiaa kerrallaan kiireisessä aikataulussa. On aivan mahtavaa, että saamme tänne useamman käsiparin, joita ammattitaitoiset opettajat ohjaavat ja opastavat. Nuoret ovat aivan ihania. Näkee, että he yrittävät tosissaan ja ovat motivoituneita. Tuhat kertaa kiitos liveläiset, Dixu hehkuttaa.

Scandicissa yhteiskunnallisten tekojen toteuttaminen kuuluu osaksi toimintaa ja siihen kannustetaan. - Asia on tärkeä, toteaa hotellinjohtaja Minna Heikkilä. - On upeaa olla mukana tarjoamassa työskentelymahdollisuudet näille mahtaville nuorille.

- Tämän tyyppinen työnteko on tulevaisuutta, sillä kaikilla osastoilla ei riitä aina omaa henkilökuntaa. Yhteiskunnassamme on paljon erilaisia ihmisiä, jotka pystyvät tekemään räätälöityjä tehtäviä. Yllättävän vähän tämän tyyppinen konsepti vaatii yrityksen resursseja. Kaikki kädet tarvitaan töihin, joten tämä on todellinen win-win-tilanne, Heikkilä sanoo.

Samoilla linjoilla ovat Liven opettajat. - Yhteiskunta on nyt erilainen; joustavuus ja ketteryys ovat tätä päivää. Tähän saakka toteutettu koulutusalakohtainen opetus alkaa olla ”goodbye”. Opetusryhmät voivat koostua perustutkinnon, Telman ja Valman (ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus) opiskelijoista, joille räätälöidään yksilölliset opintopolut, Luomala sanoo.

- 40 vuoden kuluttua ei ole todennäköisesti nykyisiä tutkintoja. On vaan työtehtäviin liittyviä koulutuksia, Luomala viittaa lukemaansa tulevaisuus-tutkimukseen. - Siksi on syytä tehdä vahvaa yhteistyötä oppilaitosten ja yritysten välillä. Meidän koulutusorganisaatioiden pitää olla valppaana millaista osaamista vaativiin tehtäviin koulutamme ihmisiä.

www.pacetraining.eu

Aiheet: Opisto, Koulutus, työ

Kirjoittanut Ammattiopisto Live

Ammattiopisto Live on pääkaupunkiseudun suurin ammatillinen erityisoppilaitos ja erityisopetuksen kehittämiskeskus.

Jätä kommentti